Användarprofil Martin K / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Martin K

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 8

The Ultimate Hang: Hammock Camping Illustrated

Perfekt nybörjarbok för Hammocking

3 september 2018

För dig som är nybörjare på Hammocking (att sova i hängmatta) är detta en perfekt nybörjarbok. Har du hållit på med Hammocking ett tag kan den också ge uppslag till hur du kan fördjupa din hobby. Full med illustrationer och genomarbetad text så skulle jag nog säga att det är svårt att hitta en mer komplett bok i ämnet. Det som gör att jag inte ger boken 5 stjärnor är att den har ett tydligt amerikanskt fokus, björnsprej någon, och att den är lite åt det pratiga hållet. Viss information kan nog också snabbt bli utdaterad som exempelvis listorna på olika Hammockmärken och priser.

When Titans Clashed

Nya perspektiv på tysk/sovjetiska konflikten

10 juni 2016

En bra sammanfattande bok om det tysk/sovjetisk kriget 1941-1945. Det som gör att denna bok sticker ut mot andra liknande böcker är att denna bok har ett primärt sovjetiskt perspektiv. Denna bok slår också hål på en del myter som framförallt tyska generaler odlade efter kriget att det skulle vara de bruna horderna av sovjetiska soldater och Hitlers inkompetens som gjorde att tyskarna förlorade kriget. Den gör också ett fantastiskt arbete med att beskriva den sovjetiska pansardoktrinen motsvarande blitzkrieg som sovjeterna arbetade fram under krigets gång. Denna doktrin var sent 1944 och 1945 i klass med den motsvarande tyska blitzkrieg något som de besegrade tyskarna och väst inte velat erkänna efter kriget.

Det som gör att jag inte velat ge boken 5 stjärnor är att den i delar kan vara ganska långrandig i beskrivningarna över vilka enheter som deltog och hur de flyttade sig. Jag förstår att detta troligen beror på att författaren velat göra en komplett beskrivning av förloppet på en viss enhetsnivå. Ur min egen synvinkel så har detta gjort att läsupplevelsen blivit lidande.

Death of the Leaping Horseman

Detaljerad och statistiktung historia

21 augusti 2014

Detta är precis en bok i min smak. Detaljer och statistisk uppblandat med bilder från slaget. Boken är upplagd genom att att dag för dag beskriva 24:e pansardivisionens anfall mot Stalingrad genom dagboksanteckningar och officiella rapporter. Detta är ingen Antony Beevor utan kan för vissa kanske kännas träig, fyrkantig och okänslig. För någon som mig som gillar detaljer är detta inget problem. Prisvärdheten känns också mycket bra då man får en inbunden tjock bok med bilder för bara ett par hundra.

Clean Code: A Handbook Of Agile Software Craftsmanship

Du blir en bättre programmerare

11 april 2014

Den här boken lär dig hur du skriver kod som är lättare att läsa för dig om 3 månader eller om någon annan utvecklare ska ta över din kod. Det handlar alltså om att gå igenom saker som kanske kan verka självklara såssom att namnge variabler, funktioner och klasser på ett tydligt sätt men som i verkligheten inte görs så bra som man kanske skulle önska.

Jag har ännu inte kommit egenom hela boken men det jag har läst än så länge sätter denna bok i samma klass som klassiker såsom The pragmatic programmer och The mythical man month.

En av oss : en berättelse om Norge

Hemsk men bra redogörelse för masakern på Utöya

12 oktober 2016

Åsne Seierstad berättar om förövaren och offren och redogör detaljerat om händelserna på dagen för attentatet. Objektiv och mänsklig bok.

Dino 1-2-3

Matig bok om dinusarier som håller

12 oktober 2016

Min son blev väldigt förtjust i den här boken. I vanliga fall brukar böckerna kanske läsas ett par gånger men denna bok höll nästan en vecka utan att sonen tröttnade. Bra balans mellan bilder och text.

Midvintermörker

Dramatiserat inlägg i försvarsdebatten

12 oktober 2016

Ett mycket realistiskt scenario hur en del av Sverige skulle kunna bli invaderat. Detta är också ett relevant inlägg i försvarsdebatten. För mig är detta en 5a men för någon som inte kan militärjargong så tror jag det mer lutar åt 3-4.

Om man ser rent författarmässigt så gillar jag hur boken följer karaktärer på ett liknande sätt som Game of Thrones av RR Martin och att ingen karaktär går säker.

Har man något intresse av svenskt försvar är detta given läsning.

Forgotten Sacrifice

Solid bok om de Arktiska konvoyerna

10 juni 2016

Denna bok kan skulle man kunna betrakta som en klassisk populärhistorisk bok. Boken varvar ögonvittnesskildringar med klassisk historisk fakta. Boken är välskriven och relativt lättläst. Det som jag tycker den gör bra med annan jämlik litteratur är att det finns en genomgång i början på boken som går igenom de olika sidornas taktiker och skapar en bra grundförståelse för förutsättningarna till konvojerna. Boken har framförallt en Brittiskt/Sovjetiskt perspektiv och det beror nog framförallt på källorna som boken använder.