Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ljusklotets mysterium

Ljusklotets mysterium (Kartonnage)

Kundbetyg 5

(5 röster)

Mysrysig skräck

Linda, 13 maj 2020

Jag har precis läst ut Ljusklotets mysterium, del 2 i serien om Spökkameran, skriven av Tobias Söderlund. En riktigt spännande, läskig och välskriven bok. Än en gång, ska tilläggas. Jag älskade första boken, och älskar denna lika mycket. Jag är förvisso inte särskilt lättskrämd, men älskar hur Tobias bygger upp spänningen och använder sig av mysigt otäcka och läskiga element perfekta för nio till tolvåringar (samt vuxna som inte är lika luttrade som jag). Och handlingen då? Jag vill ju inte avslöja för mycket, men Vanessa har åkt till Gotland för att fira nyår tillsammans med Abbe, sin pappa och Martins familj. Hon har givetvis med sig sin kamera, för stället de ska bo på sägs vara hemsökt. Men så kommer ett stort ljusklot och ställer till det, minst sagt ... Egentligen vill jag bara säga: Läs boken! Den är svinbra!

Sträckläsning

Carsten, 7 maj 2020

Signe, 9, hälsar: "Jag älskar den här boken. Hoppas han skriver tio i den här serien. För läskig? Bara ibland".

Läskigt och trovärdigt! Och jättebra!!

JoSo, 7 maj 2020

Både jag och dottern älskade första boken om Spökkameran och uppföljaren gjorde oss inte besvikna!!! Den här gången handlar det om Marteboljuset och ett försvunnet barn (min egen värsta mardröm) och det blir många gånger minst lika läskigt som i Prästgårdens Hemlighet, men ofta på helt andra sätt. Relationerna i boken är så trovärdiga och pricksäkra. Vänskap, kärlek, svartsjuka och pinsamma föräldrar vävs ihop bra med spökmysteriet som måste lösas. Det enda som är dåligt är att vi måste vänta ett tag på nästa bok nu...

Läskig, spännande, bra och lättläst bok

Gustavs bokhylla, 24 april 2020

Gustav 9 år:
Tobias Söderlund skriver väldigt bra. Det känns som att man är i boken när man läser. Boken är spännande och lite läskig.

Vanessa ska åka till Gotland med Abbe och Martin. Stället de bor på ska vara hemsökt. Vanessa har med sig sin kamera som kan filma spöken. Vanessa vill bli Youtube-kändis. De möter ett ljusklot och det sägs att det finns på Gotland. Ljusklotet är ganska starkt och när det försvinner så är någon ur gruppen borta. Det är lite läskigt. Man vet inte om personen kommer komma tillbaka.

Boken handlar också om kärlek. Att pussas och inte veta om en person tycker om en tillbaka. Det tycker jag verkar jobbigt.

Tobias, kan du göra det ännu läskigare nästa gång!!! Jag tycker din första bok Prästgårdens hemlighet var läskigare. Kanske var det för att jag inte visste hur dina böcker skulle vara då men nu vet jag.

Philip 7 år:
Jag tycker boken var läskig. Tänk om det händ... Läs hela recensionen