• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Skönlitteratur
    2. Romaner
    3. Moderna och samtida romaner

    Si le Congres de Vienne s'etait tenu a Versailles

    AvMoritz

    E-bok
    PDF, Franska, 2026

    506 kr

    Läs direkt i Bokus Reader – eller ladda ned till din enhet (PDF kräver ofta zoom och scroll på små skärmar).

    Beskrivning

    Dans la fiction de ce roman uchronique ecrit par Yves Moritz, Napoleon Ier en 1814 est battu militairement mais pas defait politiquement. La bataille de Waterloo n'a pas eu lieu et il n'est pas parti en exil. Napoleon reste l'empereur d'une France remise dans ses frontieres de 1792. Metternich, ministre des Affaires etrangeres de l'Autriche, qui semblait etre son allie apres Wagram, l'avait finalement trahi. Ces deux geants de l'Histoire jugent bon de se reconcilier.Napoleon va convaincre Metternich de tenir a Versailles le congres qui devait avoir lieu a Vienne. Il a pour objet de remettre les frontieres de l'Europe en ordre apres 20 ans de troubles dus a la France revolutionnaire, puis imperiale.Metternich sera bien le president de ce congres, mais l'empereur des Francais sera la pour en tirer partiellement les ficelles. Son epouse Marie-Louise d'Autriche, qui a assure une descendance a l'Empire francais et a l'Empire autrichien, et qui est restee aux cotes de Napoleon, jouera un role federateur important entre les deux hommes et pour la prise de certaines decisions lors du Congres de Versailles. Comment a partir de cette reorganisation des frontieres de l'Europe, qu'il a donc influencee, Napoleon Ier va-t-il reconstruire un nouvel empire des Francais ? Il sera plus international et plus solide que l'empire qu'il avait edifie par des conquetes militaires, et qui s'est ecroule.L'auteur de cette uchronie a imagine cela en nous inventant un nouvel empereur des Francais qui, au cours de la deuxieme partie de sa vie, tout aussi prodigieuse que la premiere, ne suscite plus que de l'admiration. En effet, ce Napoleon Ier est au centre d'une invraisemblable saga diplomatique et transactionnelle qui dure plusieurs decennies et qui est parfaitement reussie, d'autant que la guerre n'y a plus sa place.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2026-05-07
    • Språk:Franska
    • Filformat:PDF
    • Kopieringsskydd:LCP
    • ISBN:9782379992346
    • Förlag:SPM

    Utforska kategorier

    • Moderna och samtida romaner inom Skönlitteratur
    • Historiska romaner inom Skönlitteratur