• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% studentrabatt med kod TERM26

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Biografier
    2. Biografier

    Tres entradas a México: Sor Juana Inés de la Cruz, Juan Rulfo, Luis González y González

    AvJean-Marie Gustave Le Clezio

    E-bok
    PDF, Spanska, 2026

    203 kr

    Läs direkt i Bokus Reader – eller ladda ned till din enhet (PDF kräver ofta zoom och scroll på små skärmar).

    Beskrivning

    Suele decirse, para hablar de México, que es un país de tres pisos: el subsuelo prehispánico (que en ocasiones se llama de contacto previo), la etapa colonial (mestizaje y aculturación) y la independencia, desde la liberación hasta los tiempos modernos, pasando por la revolución de 1910. Los antiguos mexicanos veían más bien una sucesión de edades, los "soles", el último, al final del cual vivimos, corresponde a la era de los temblores de tierra (Ollin). La literatura, en México, ha conocido esta sucesión. Si la época prehispánica solo ha dejado pocas huellas, borradas por los conquistadores, la era del mestizaje empieza de verdad con una mujer, una de las grandes poetas de la historia literaria mexicana, Sor Juana Inés de la Cruz, mezcla de la herencia indígena de su pueblo natal y del manierismo arquitectónico del barroco hispano-lusitano. En virtud de su audacia, su sinceridad y de su entrega es la primera autora moderna que afirma la libertad de las mujeres. La modernidad de México es también el nacimiento en la novela de algo confuso y fascinante que se ha llamado "realismo mágico", la idea se atribuye a Gabriel García Márquez –aunque su inventor haya sido Juan Rulfo. En 1968, cuando publica su obra maestra Pueblo en vilo (traducido al francés con el título de Barrières de la solitude), el historiador Luis González y González inaugura la tercera etapa de México, que la separa de la vaga oleada del modernismo científico, al instaurar el reconocimiento del particularismo agrícola. Esta etapa apenas comienza. En nuestro tiempo de universalismo (y de guerras sin cuartel) ¿por modestia o por realismo, deberíamos unirnos a él?Jean-Marie Gustave Le Clézio

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2026-02-06
    • Språk:Spanska
    • Filformat:PDF
    • Kopieringsskydd:LCP
    • ISBN:9789689728436
    • Förlag:Bonilla Artigas Editores SA de CV

    Utforska kategorier

    • Biografier inom Biografier