• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Historia och arkeologi
    2. Historia

    La Presse de la Révolution

    Journaux et journalistes (1789-1799)

    AvJeremy Popkin

    E-bok
    Franska, 2011

    208 kr

    Läs direkt i Bokus Reader – eller ladda ned till din enhet

    Beskrivning

    La presse de la Révolution a été la grande innovation qui a distingué 1789 de toutes les grandes crises antérieures et a montré la voie à la politique contemporaine. Sans les journaux, la prise de la Bastille serait peut-être restée une simple émeute !En ce moment unique, la vénérable presse à bras de Gutenberg a en effet rencontré la jeune époque des idéologies de masse. Alors, des individus comme Brissot, Desmoulins, Marat ou Hébert ont pu créer des publications qui non seulement reflétaient leur personnalité, mais ont exercé une véritable influence sur le monde. C’est cette rencontre d’un journalisme individualisé avec la politique de masse qui a fait de la décennie révolutionnaire un chapitre sans pareil dans l’histoire des médias. Malgré la célébrité de quelques-unes de ses figures, la presse de la Révolution a été longtemps traitée comme un phénomène annexe de l’histoire politique ou culturelle. Pour la première fois, le livre de Jeremy Popkin l’envisage dans sa globalité et offre une synthèse vivante et précieuse sur un moment singulier de son histoire, dramatique et éphémère, mais fondateur pour notre modernité politique. Jeremy Popkin enseigne l’histoire à l’Université du Kentucky (États-Unis). Il est l’auteur de plusieurs ouvrages en anglais sur l’histoire de la presse en France et sur la période révolutionnaire.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2011-03-17
    • Språk:Franska
    • Antal sidor:224
    • Filformat:EPUB
    • Kopieringsskydd:LCP
    • ISBN:9782738194237
    • Förlag:Odile Jacob

    Utforska kategorier

    • Historia inom Historia och arkeologi