• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Ljudböcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

Upp till 25% på utvalda nyheter →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Samhälle och politik
    2. Politik och statsskick
    3. Internationella relationer

    Humanitäre Intervention

    Ein Instrument außenpolitischer Konfliktbearbeitung. Grundlagen und Diskussion

    AvHerfried Münkler,Karsten Malowitz

    Häftad, Tyska, 2008

    310 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    Haben Staaten oder regionale Bündnisse das Recht, den Schutz der notleidenden oder verfolgten Zivilbevölkerung eines anderen Landes notfalls mit militärischer Gewalt zu erzwingen? Sind sie dazu sogar verpflichtet? Der Kosovo-Einsatz der NATO im Frühjahr 1999 hat eine kontroverse Debatte um die Legalität und Legitimität humanitärer Interventionen ausgelöst, die angesichts der weltweit wachsenden Zahl von Krisenherden weiter an Intensität gewinnt. Die Autoren dieses Bandes nehmen die Komplexität der Problematik aus den Perspektiven unterschiedlicher Disziplinen in den Blick. Sie bieten völkerrechtliche und politische Analysen, erörtern moralische und strategische Fragen, diskutieren sowohl militärische als auch zivile Alternativen und skizzieren zukünftige Herausforderungen und Tendenzen.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2008-12-11
    • Mått:148 x 210 x 20 mm
    • Vikt:460 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:307
    • Upplaga:2009
    • Förlag:Springer Fachmedien Wiesbaden
    • ISBN:9783531145914

    Utforska kategorier

    • Internationella relationer inom Samhälle och politik

    Mer om författaren

    Dr. Herfried Münkler ist Professor für Theorie der Politik am Institut für Sozialwissenschaften der Humboldt-Universität zu Berlin.Karsten Malowitz ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Politikwissenschaft der Universität Hamburg.

    Recensioner i media

    "Eine Pflichtlektüre für Anhänger und Gegner von humanitären Interventionen." pogrom, 4-2009

    Innehållsförteckning

    • Humanitäre Interventionen: Bedeutung, Entwicklung und Perspektiven eines umstrittenen Konzepts — Ein Überblick.- Humanitäre Intervention und die Grenzen des völkerrechtlichen Gewaltverbots — Wen oder was schützt das Völkerrecht: Staatliche Souveränität, kollektive Selbstbestimmung oder individuelle Autonomie?.- Humanitäre Intervention — ein trojanisches Pferd?.- Humanitäre militärische Interventionen. Eine politikwissenschaftliche Evaluation.- Gerechte Kriege, ungerechte Feinde — Die Theorie des gerechten Krieges und ihre moralischen Implikationen.- Zum Erfolg verdammt, zum Scheitern verurteilt? — Zur pragmatischen Komplexität humanitärer Interventionen.- Zum Formwandel bewaffneter Konflikte.- Krisenmanagement und die Rolle der Bundeswehr. Ein umfassender Ansatz.- Zivile Konfliktbearbeitung — Möglichkeiten und Grenzen des integrierten Ansatzes.- Kosten des Krieges, Chancen des Wiederaufbaus — Überlegungen zum Nutzen der Friedenskonsolidierung.- Private Militärfirmen und humanitäre Intervention.- Legitimationsdiskurse von Interventionen.