Kouplan Lättläst – serie
Bedragaren
93 kr
Skickas
/ LÄTTLÄST /Livet som papperslös i Sverige är svårt och ensamt. Privatdetektiven Kouplan, från Flicka försvunnen, samlar burkar och saknar sin familj hemma i Iran. Men så dyker det upp ett nytt uppdrag: Han ska leta reda på en bedragare som stulit en stor summa pengar - från en toppolitiker!
Bedragaren är andra delen av fyra i en serie om privatdetektiven Kouplan.
Lättlästnivå: 4(1 är lättast och 6 svårast)
LL-förlaget ger ut lättlästa böcker som vänder sig till vuxna läsare med lässvårigheter pågrund av till exempel intellektuell funktionsnedsättning, demens ellerNPF-diagnoser som adhd och autism. De passar också läsare som studerar sfieller sva.
Flicka försvunnen
107 kr
Skickas
/LÄTTLÄST/
Kouplan har flytt från Iran. Han är ung, arbetslös och fattig. Och smart. Han lägger ut en annons där han skriver att han är detektiv. Efter tre veckor får Kouplan ett mejl: Min dotter har försvunnit. Hon är bara sex år, min lilla flicka. Vi gick på gatan tillsammans och plötsligt var hon borta.
Kouplan är rädd för polisen och för att bli utvisad från Sverige, men han undersöker historien ändå. Hur kan en flicka bara försvinna? Och varför går inte mamman till polisen?
Flicka försvunnen är en lättläst bearbetning av Sara Lövestams bok Sanning med modifikation. Lövestam har själv bearbetat boken till lättläst. Boken är den första delen i serien om detektiven Kouplan.
Lättlästnivå: 4(1 är lättast och 6 svårast)
I skuggorna
109 kr
Skickas
/LÄTTLÄST/Kouplan har blivit hemlös. Allt han äger finns nu i hans ryggsäck, och han måste hitta en plats som skyddar mot både regn och gränspoliser. Det är tufft, och inte ett bra tillfälle att ta ett nytt uppdrag. Å andra sidan behöver han pengarna.I en villa i Bromma bor en kvinna, som misstänker att hennes man, Håkan, är otrogen. Ett rutinuppdrag för en detektiv men ju mer Kouplan upptäcker, desto mer förstår han att detta handlar om något helt annat. Något värre.Nu kommer Sara Lövestams tredje bok om privatdetektiven Kouplan. Flicka försvunnen heter den första delen, följd av Bedragaren.
I skuggorna är en lättläst bearbetning av Sara Lövestams bok Luften är fri.
Lättlästnivå: 4(1 är lättast och 6 svårast)
Hjärterum
93 kr
Skickas
/LÄTTLÄST/
Kouplans liv har blivit bättre. Han har fått uppehållstillstånd i Sverige. Han har bostad och gör praktik. Men Kouplan är inte lycklig. Han tänker på sin familj varje dag. Var är hans bror, Nima? Lever han? Var är deras mamma och pappa? För att leta spår går Kouplan till Azads grill där många papperslösa arbetar. Kouplan jobbade själv där, för många år sedan. - Jag vågar inte prata, säger en av arbetarna. En av oss har blivit mördad och vi kan inte gå till polisen. Men Kouplan vägrar vara rädd igen. Han ska hitta sin bror och ge rättvisa åt den mördade arbetaren. Nu ska sanningen fram.
Hjärterum är en lättläst bearbetning av Sara Lövestams bok Finns det hjärterum. Boken är den fjärde och sista delen i serien om detektiven Kouplan.
Lättlästnivå: 4 (1 är lättast och 6 svårast)