• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Historia och arkeologi
    2. Historia

    L'Idée de la Casamance autonome

    AvSeverine Awenengo Dalberto

    E-bok
    PDF, Franska, 2024

    328 kr

    Läs direkt i Bokus Reader – eller ladda ned till din enhet (PDF kräver ofta zoom och scroll på små skärmar).

    Fler format och utgåvor

    E-bok

    329 kr

    Beskrivning

    Depuis quarante ans, le Mouvement des forces démocratiques de Casamance argue d’un droit à la séparation avec le Sénégal qui aurait été acquis pendant la colonisation. Réfutée par les travaux académiques et experts, cette affirmation ne peut, pour autant, être traitée à la légère. La centralité du moment colonial dans la narration indépendantiste casamançaise est une réverbération, dans le présent, des zones grises du passé. Entre le dernier quart du xixe siècle et les années 1970, l’idée de l’autonomie s’est forgée et consolidée dans l’expérience coloniale, les luttes des années de la décolonisation, les attentes morales et la mémoire politique que ces combats ont générées.

    Reposant sur des archives publiques, des archives privées inédites et de nombreux entretiens, cette enquête nous propose une nouvelle manière de penser l’histoire de la Casamance et celle de la formation de l’État au Sénégal. Elle montre que l’autonomie de cette partie méridionale du territoire sénégalais a été l’un des projets non advenus de la colonisation et de la décolonisation, un projet qu’ont envisagé aussi bien des agents français que des militants politiques casamançais. Elle restitue la généalogie coloniale des imaginaires sociaux contemporains et apporte un éclairage puissant sur le jeu électoral et parlementaire dans l’Afrique de l’Ouest des années 1950, en rendant compte de l’incertitude du cadre territorial de la décolonisation.

    Cet ouvrage invite également à questionner l’événement en histoire. Il prend au sérieux les idées et les projets inaboutis ainsi que leurs effets dans le temps, et considère dans son ensemble le champ des possibles. Il offre ainsi une contribution fondamentale à la compréhension de l’historicité, singulièrement des sociétés africaines.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2024-10-24
    • Språk:Franska
    • Filformat:PDF
    • Kopieringsskydd:LCP
    • ISBN:9782384092345
    • Förlag:Karthala

    Utforska kategorier

    • Historia inom Historia och arkeologi