• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Skönlitteratur
    2. Litteraturvetenskap
    3. Litteraturvetenskap

    Décloisonner le modernisme

    Errances du sujet et expériences en prose

    AvAdrien Chiroux,Maxime Deblander

    Häftad, Franska, 2026

    Del 48 i serien Comparatisme et Societe/Comparatism and Society

    561 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    En s’insérant dans le champ en pleine ébullition des études sur le modernisme, cet ouvrage collectif jette des coups de sonde dans l’ensemble des innovations romanesques produites entre 1890 et 1939 en se concentrant principalement sur les bouleversements identitaires et conceptuels qui touchent la notion de « sujet ». Qu’ils portent leur attention sur des classiques de la modernité (Émile Zola, Thomas Mann, Marcel Proust, Virginia Woolf) ou sur quelques trajectoires méconnues (Jules Romains, Pierre Jean Jouve, Benedetta Cappa Marinetti), les contributeurs et contributrices réunis approchent à nouveaux frais le modernisme dans une perspective tout à la fois historiographique et comparatiste. L’ouvrage dépasse les cadres établis par les histoires littéraires nationales en faisant résonner la littérature du passé avec les grands enjeux qui traversent actuellement nos sociétés tels que la question du genre ou de la décolonisation des imaginaires.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2026-01-30
    • Mått:148 x 210 x undefined mm
    • Vikt:302 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Franska
    • Serie:Comparatisme et Societe/Comparatism and Society
    • Antal sidor:222
    • Upplaga:26001
    • Förlag:Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften
    • ISBN:9783034353908

    Utforska kategorier

    • Litteraturvetenskap inom Skönlitteratur
    • Psykologi: jaget, identitet och personlighet inom Psykologi och pedagogik

    Mer om författaren

    Adrien Chiroux est docteur en littérature générale et comparée de l’UCLouvain. Il est l’auteur d’une thèse intitulée Poétique des réflexions de soi : qui est « Je » dans la prose européenne de 1925 à 1935 ? Maxime Deblander est l’auteur d’une thèse de doctorat intitulée Gestes et esthétiques de la rupture : changements de styles et d’étiquettes dans la littérature de langue française (Belgique, France, 1870-1940). Ses recherches portent en particulier sur l’historiographie des littératures en langue française.Hubert Roland est directeur de recherches du F.R.S.-FNRS et professeur extraordinaire à l’UCLouvain.

    Innehållsförteckning

    • Adrien Chiroux, Maxime Deblander & Hubert Roland: Les historiographies nationales à l’épreuve du modernisme : écritures en prose et errances du sujet – Florence Schnebelen: Le « chemin approprié » : Thomas Mann et l’écriture de l’égarement dans Tonio Kröger – Aude Leblond: Jules Romains ou comment déborder l’individu-personnage : Mort de quelqu’un (1911) et Lucienne (1922) – Annalisa Lombardi: « Ce que j’appelais moi » : sujet et mensonge chez Pierre Jean Jouve – Franca Bruera & Cathy Margaillan: Métalepse futuriste et figurations de soi dans l’expérimentalisme romanesque de Benedetta Cappa Marinetti – Émilien Sermier: De face et de profil : portraits simultanéistes (de Cocteau à Sarraute) – Marion Gonzalez: Fêlures du naturalisme : La Bête humaine ou l’invention du roman noir – Marta Sábado Novau: Une femme est suivie : variations du topos de la passante et male gaze dans la littérature moderniste – Ruchi Mundeja: Indiscreet Journeys: Re-Routing Women’s Wanderings Through the Work of Colonial Women Writers – Angela Frattarola: The Sonic Self in the Modernist Novel – Bastien Mouchet: Accident et palingénésie dans Le Temps retrouvé de Marcel Proust.