• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% studentrabatt med kod TERM26

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Språk och ordböcker
    2. Språkvetenskap och lingvistik

    Der Ausdruck der Kausalitaet in deutschen und italienischen Texten

    Ein Vergleich

    AvBenedetta Rosi

    Inbunden, Tyska, 2025

    Del 19 i serien Kontrastive Linguistik / Linguistica contrastiva

    669 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    Kausale Beziehungen gelten als zentrales Strukturprinzip nicht nur von Ereignissen der außersprachlichen Welt, sondern auch von vielen Texten, in denen sie dank sprachlicher Indikatoren zum Ausdruck kommen. Das Buch geht von der Definition der Kausalität als einer derjenigen semantischen Relationen aus, die Texteinheiten unterschiedlicher Natur verknüpfen. Untersuchungsgegenstand ist der Vergleich der Repertorien kausaler Sprachmittel des Deutschen und des Italienischen, mit Schwerpunkt auf den kausalen Konnektoren. Die kausalen Sprachmittel des Deutschen und des Italienischen werden einer mehrstufigen Analyse auf Basis authentischer Korpusdaten unterzogen. Dabei werden syntaktische, semantische und informationsstrukturelle Eigenschaften sowie Gebrauchshäufigkeiten in gegenwärtigen Texten behandelt und verglichen. Ziel ist die Erfassung eines Inventars sprachvergleichender Gemeinsamkeiten und Divergenzen, das die gegenwärtige Verwendung der Kausalmittel beider Sprachen abbildet.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2025-11-17
    • Mått:148 x 210 x 18 mm
    • Vikt:372 g
    • Format:Inbunden
    • Språk:Tyska
    • Serie:Kontrastive Linguistik / Linguistica contrastiva
    • Antal sidor:230
    • Upplaga:25001
    • Förlag:Peter Lang AG
    • ISBN:9783631942550

    Utforska kategorier

    • Språkvetenskap och lingvistik inom Språk och ordböcker

    Mer om författaren

    Benedetta Rosi hat Germanistik an der Universität Pisa studiert und an der Universität Basel (Hermann Paul School of Linguistics) in italienischer Sprachwissenschaft promoviert. Sie war als Postdoc an den Universitäten Basel und Turin tätig. Derzeit ist sie Postdoc im Bereich der deutschen Sprachwissenschaft an der Universität Pisa. Ihre Forschungsschwerpunkte sind die kontrastive Grammatik (deutsch-italienisch), Konnektorenforschung und Textlinguistik.

    Innehållsförteckning

    • Einführung - Die Kausalität als Forschungsgegenstand: Definitionen und Untersuchungsebenen - Der Ausdruck der Kausalität im Deutschen - Der Ausdruck der Kausalität im Italienischen - Der Ausdruck der Kausalität im Sprachvergleich - Fazit