• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Samhälle och politik
    2. Samhälle och kultur

    Regieren in der Bundesrepublik IV

    Finanz- und wirtschaftspolitische Bestimmungsfaktoren des Regierens im Bundesstaat — unter besonderer Berücksichtigung des deutschen Vereinigungsprozesses

    AvHans-Herman Hartwich,Göttrik Wewer

    Häftad, Tyska, 1992

    562 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:1992-01-30
    • Mått:148 x 210 x 17 mm
    • Vikt:396 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:300
    • Upplaga:1992
    • Förlag:Springer Fachmedien Wiesbaden
    • ISBN:9783810009975

    Utforska kategorier

    • Samhälle och kultur inom Samhälle och politik

    Innehållsförteckning

    • I. Budgetierung, finanzpolitische Handlungsspielräume und Evaluation.- Programmfunktion und Budget im Regierungsbereich.- Regierungsprogramm und Haushaltsplanung in vergleichender Sicht.- Regieren als Sicherung finanzpolitischer Handlungsspielräume (Steuerpolitik, Finanzausgleich und Kreditaufnahme).- Der Finanzminister und sein Handlungsspielraum.- Der Handlungsspielraum der Finanzpolitik. Ein Kommentar aus nationenvergleichender Perspektive.- Der Rechnungshof zwischen Finanzkontrolle und Programmevaluation.- Stichworte zum Vortrag von Derlien, „Der Rechnungshof zwischen Finanzkontrolle und Programmevaluation“.- II. Probleme der Finanzverfassung und des Finanzausgleichs.- Die Rolle der Bundesregierung bei der Gestaltung der Finanzverfassung bis 1969. Entscheidungsmuster für die Einbeziehung der ostdeutschen Bundesländer?.- Die Rolle des Bundesverfassungsgerichts im Finanzstreit zwischen Bund und Ländern.- Kommentar zum Referat Landfried „Die Rolle des Bundesverfassungsgerichts im Finanzstreit zwischen Bund und Ländern“.- Der Zugriff des Bundes auf die Haushalte der Gemeinden und Parafisci.- III. Die föderativen Finanzbeziehungen im Prozeß der deutschen Vereinigung und die Finanzierung des Beitritts bis 1991.- Die föderativen Finanzbeziehungen im Prozeß der deutschen Vereinigung — Erfahrungen und Perspektiven.- Kommentar zum Referat von Mäding, „Die föderativen Finanzbeziehungen im Prozeß der deutschen Vereinigung“.- Die Finanzierung der deutschen Einheit.- IV. Regieren im Spannungsfeld nationaler und internationaler währungspolitischer Zusammenhänge.- Die Beziehungen zwischen Bundesregierung und Bundesbank im deutschen und westeuropäischen Einigungsprozeß.- Transnationale Geld- und Währungssteuerung als Problem nationaler Regierungen.