• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% studentrabatt med kod TERM26

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Filosofi och religion
    2. Filosofi

    Una mirada de eternidad. Tiempo, duración y eternidad en Spinoza

    AvChantal Jaquet

    E-bok
    Spanska, 2025

    117 kr

    Läs direkt i Bokus Reader – eller ladda ned till din enhet

    Beskrivning

    El hombre es, según Spinoza, a un mismo tiempo eterno y efímero. Y es que la mente puede concebir las cosas como actuales de dos maneras: ya sea en relación a un cierto tiempo y un cierto lugar, ya sea sub specie aeternitatis. Sin embargo, el sistema spinocista, en el que la eternidad y la duración están definidas de manera sumamente precisa, no parece decir mucho respecto de sus relaciones. La dificultad de los traductores para traducir la expresión sub specie aeternitatis es signo de esta dificultad conceptual. ¿Cómo los modos finitos, cuya existencia no es necesaria sino simplemente necesitada, pueden tener en común con Dios esta eternidad, característica de un ser causa de sí? ¿Lo que subsiste después de la muerte del cuerpo y de la desaparición de la memoria es realmente eterno como lo es la substancia, o es meramente sempiterno? Si los modos finitos poseen realmente esta calidad, tal como la substancia, ¿cómo se articula su existencia actual temporal con su existencia actual eterna? Estas son algunas de las preguntas a las que el presente libro intenta dar una respuesta. Y lo hace a partir de un examen minucioso del estatuto ontológico de la eternidad, mediante el cual se busca determinar si ella es una y la misma para el conjunto de la naturaleza, o bien si ella es múltiple y diferente para la substancia, los modos infinitos y los modos finitos. Es sólo de esta forma que es posible comprender la naturaleza exacta de un conocimiento sub specie aeternitatis y de esclarecer las relaciones entre tiempo, duración y eternidad en el pensamiento de Spinoza.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2025-05-07
    • Språk:Spanska
    • Filformat:EPUB
    • Kopieringsskydd:LCP
    • ISBN:9789560019394
    • Förlag:CANOPUS Editorial Digital SPA
    • Översättare:Juan Vicente Cortes

    Utforska kategorier

    • Filosofi inom Filosofi och religion
    • Filosofiska discipliner inom Filosofi och religion