Martin Luuk – författare
269 kr
Skickas
Vinnare av Nöjesguidens Stockholmspris 2026 i kategorin Litteratur
"Vilken jävla bra bok!" - Magnus Uggla i Uggla & Ugglas podcast
"Jag älskar Martins kristallklara, rörande och roliga självbiografi, som handlar om hur jobbigt det är att vara människa och om hur jobbiga människor är." - Tone Schunnesson
"Bästa jag läst, bröt ihop flera gånger, fyllde ett hål i mitt hjärta." - Elis Monteverde Burrau
"... av alla de böcker som Martin Luuk har skrivit, många av dem underbart egendomliga och perifera, är Självbiografi. 1984-2001 den som har störst chans att nå en bredare publik. Det vore välförtjänt." - Rebecka Kärde, Dagens Nyheter
"Martin Luuks origin story är den roligaste självbiografi som skrivits." - Café
Tänk om man skulle kunna bli fantastisk? Vore inte det fantastiskt?!
Kasta av sig Täbytristessen och de gamla sunkiga moon bootsen och sätta kurs mot solen.
Tänk om du aldrig hittar hem igen.
Tänk om det var det som var meningen?
I Självbiografi skriver Martin Luuk uppriktigt om åren mellan 16 och 33. Han kastas mellan ensamhet och samvaro, mellan oövervinnerlig entusiasm och paralyserande förtvivlan, tills en serie till synes slumpartade händelser leder honom till humorgruppen Killinggänget. Men just som han är beredd att börja flyga dyker ett spöke från hans förflutna upp och han tvingas rusta sig för en sista sammandrabbning.
Självbiografi är både en manual för hur man kan leva samt ett varnande exempel på hur man inte bör leva.
--
"Ett till synes obegripligt liv blir fullständigt begripligt i Martin Luuks enastående självbiografi. Boken är en viktig påminnelse om att livets mening inte är att apa efter grannen. Det finns inte allvar bakom varje skämt, men det finns skämt bakom varje allvar.” - Nöjesguidens Stockholmspris
"Självbiografi. 1984-2001 är på samma gång underhållande och mörk, om ett liv präglat av motsägelser: synlig men ensam, framgångsrik men rastlös, ständigt på jakt efter något mer. " - Fokus
"Så 'oknäpp' att jag först misstänker att den spökskrivits av brorsan Kristian, men det raka berättandet bidrar till att Luuks popinfuserade nostalgitripp blir en underbart lättlyssnad present till alla oss generation xare som nu anträtt den fas i livet då vi minns samtliga Killinggänget-skämt, men inte vad vi åt till middag i förrgår." - Jenny Lindh
"Martin Luuk målar ett sammansatt - och fascinerande - självporträtt av en människa med en massa attityd och vilja som inte vet hur han ska lyckas." - Västerbottens-Kuriren
"När Martin Luuk, alltså den roligaste medlemmen i Sveriges roligaste humorgrupp, tar sig for att skriva sina memoarer blir det såklart lika skruvat, oväntat och - på sina ställen - vackert som i Killinggängets bästa stunder." - Ystads Allehanda
"Martin Luuks självbiografi är på många plan ett gränslöst ironiserande av personliga trauman men ger också en mycket fascinerande inblick i formandet av det svenska humorlandskapet – och i Luuks huvud." - Upsala Nya Tidning
143 kr
Läs direkt efter köp
"Vilken jävla bra bok!" - Magnus Uggla i Uggla & Ugglas podcast
"Bästa jag läst, bröt ihop flera gånger, fyllde ett hål i mitt hjärta." - Elis Monteverde Burrau
"... av alla de böcker som Martin Luuk har skrivit, många av dem underbart egendomliga och perifera, är Självbiografi. 1984-2001 den som har störst chans att nå en bredare publik. Det vore välförtjänt." - Rebecka Kärde, Dagens Nyheter
"Självbiografi. 1984-2001 är på samma gång underhållande och mörk, om ett liv präglat av motsägelser: synlig men ensam, framgångsrik men rastlös, ständigt på jakt efter något mer. " - Fokus
"Så "oknäpp" att jag först misstänker att den spökskrivits av brorsan Kristian, men det raka berättandet bidrar till att Luuks popinfuserade nostalgitripp blir en underbart lättlyssnad present till alla oss generation xare som nu anträtt den fas i livet då vi minns samtliga Killinggänget-skämt, men inte vad vi åt till middag i förrgår." - Jenny Lindh
"Martin Luuk målar ett sammansatt - och fascinerande - självporträtt av en människa med en massa attityd och vilja som inte vet hur han ska lyckas." - Västerbottens-Kuriren
"När Martin Luuk, alltså den roligaste medlemmen i Sveriges roligaste humorgrupp, tar sig for att skriva sina memoarer blir det såklart lika skruvat, oväntat och - på sina ställen - vackert som i Killinggängets bästa stunder." - Ystads Allehanda
"Martin Luuks självbiografi är på många plan ett gränslöst ironiserande av personliga trauman men ger också en mycket fascinerande inblick i formandet av det svenska humorlandskapet – och i Luuks huvud." - Upsala Nya Tidning
"... självbiografin överraskar med att vara lite oväntat uppriktig och en väldigt fin skildring av utanförskap och ensamhet." - Café
Tänk om man skulle kunna bli fantastisk? Vore inte det fantastiskt?!
Kasta av sig Täbytristessen och de gamla sunkiga moon bootsen och sätta kurs mot solen.
Tänk om du aldrig hittar hem igen.
Tänk om det var det som var meningen?
I Självbiografi skriver Martin Luuk uppriktigt om åren mellan 16 och 33. Han kastas mellan ensamhet och samvaro, mellan oövervinnerlig entusiasm och paralyserande förtvivlan, tills en serie till synes slumpartade händelser leder honom till humorgruppen Killinggänget. Men just som han är beredd att börja flyga dyker ett spöke från hans förflutna upp och han tvingas rusta sig för en sista sammandrabbning.
Självbiografi är både en manual för hur man kan leva samt ett varnande exempel på hur man inte bör leva.
169 kr
Lyssna direkt efter köp
Vinnare av Nöjesguidens Stockholmspris 2026 i kategorin Litteratur
"Vilken jävla bra bok!" - Magnus Uggla i Uggla & Ugglas podcast
"Jag älskar Martins kristallklara, rörande och roliga självbiografi, som handlar om hur jobbigt det är att vara människa och om hur jobbiga människor är." - Tone Schunnesson
"Bästa jag läst, bröt ihop flera gånger, fyllde ett hål i mitt hjärta." - Elis Monteverde Burrau
"... av alla de böcker som Martin Luuk har skrivit, många av dem underbart egendomliga och perifera, är Självbiografi. 1984-2001 den som har störst chans att nå en bredare publik. Det vore välförtjänt." - Rebecka Kärde, Dagens Nyheter
Tänk om man skulle kunna bli fantastisk? Vore inte det fantastiskt?!
Kasta av sig Täbytristessen och de gamla sunkiga moon bootsen och sätta kurs mot solen.
Tänk om du aldrig hittar hem igen.
Tänk om det var det som var meningen?
I Självbiografi skriver Martin Luuk uppriktigt om åren mellan 16 och 33. Han kastas mellan ensamhet och samvaro, mellan oövervinnerlig entusiasm och paralyserande förtvivlan, tills en serie till synes slumpartade händelser leder honom till humorgruppen Killinggänget. Men just som han är beredd att börja flyga dyker ett spöke från hans förflutna upp och han tvingas rusta sig för en sista sammandrabbning.
Självbiografi är både en manual för hur man kan leva samt ett varnande exempel på hur man inte bör leva.
--
""Ett till synes obegripligt liv blir fullständigt begripligt i Martin Luuks enastående självbiografi. Boken är en viktig påminnelse om att livets mening inte är att apa efter grannen. Det finns inte allvar bakom varje skämt, men det finns skämt bakom varje allvar.” - Nöjesguidens Stockholmspris
"Självbiografi. 1984-2001 är på samma gång underhållande och mörk, om ett liv präglat av motsägelser: synlig men ensam, framgångsrik men rastlös, ständigt på jakt efter något mer. " - Fokus
"Så 'oknäpp' att jag först misstänker att den spökskrivits av brorsan Kristian, men det raka berättandet bidrar till att Luuks popinfuserade nostalgitripp blir en underbart lättlyssnad present till alla oss generation xare som nu anträtt den fas i livet då vi minns samtliga Killinggänget-skämt, men inte vad vi åt till middag i förrgår." - Jenny Lindh
"Martin Luuk målar ett sammansatt - och fascinerande - självporträtt av en människa med en massa attityd och vilja som inte vet hur han ska lyckas." - Västerbottens-Kuriren
"När Martin Luuk, alltså den roligaste medlemmen i Sveriges roligaste humorgrupp, tar sig for att skriva sina memoarer blir det såklart lika skruvat, oväntat och - på sina ställen - vackert som i Killinggängets bästa stunder." - Ystads Allehanda
"Martin Luuks självbiografi är på många plan ett gränslöst ironiserande av personliga trauman men ger också en mycket fascinerande inblick i formandet av det svenska humorlandskapet – och i Luuks huvud." - Upsala Nya Tidning
"... självbiografin överraskar med att vara lite oväntat uppriktig och en väldigt fin skildring av utanförskap och ensamhet." - Café
169 kr
Läs direkt efter köp
Det här är en historia om Johanna och Gabriella som möts när de är sju. Det är historien om hur de älskar varandra och bråkar med varandra hela livet igenom. Den frågar hur man ska bära sig åt för att leva, även om hela världen tycks vara emot dig.Det är också en historia om världen som de lever och verkar i. En värld som ömsom hyllar dem och ömsom trycker ner dem. Och där skillnaden inte är så stor som man kan tro.
Det är en fragmenterad historia som hoppar fram och tillbaka i tid och rum. Den spänner sig över hundra år i handling, ändå utspelas allt i ett enda evinnerligt nu. Det är en komedi och en tragedi och alla de där små bitarna däremellan.
Martin Luuk (född 1968) har tidigare gett ut mängder av kortprosa, senast Ingen jag vet är i mitt träd (2012). Han är en av medlemmarna i komikergruppen Killinggänget. Det här är hans debutroman.
Originell och nästan gudabenådad romandebut … full av mörk komik.
Lina Kalmteg, SvD
Jag kräver att så många som möjligt läser denna boken! Den är något så ovanligt som en bok som är intellektuellt högoktanig, existentiell och väldigt rolig. Jag vill inte berätta för mycket, det är så många överraskningar i denna boken … /..../ Det här är första gången jag har velat tatuera mig. Det finns en mening häri som betyder väldigt mycket för mig, "kaos är universums ordning". Det vill säga: den här boken försvarar avvikelserna, anomalierna och kaoset. /.../ Den här boken är den första boken på länge som har fått mig att gråta.
Martina Montelius, TV4 Nyhetsmorgon
... han (odlar) ett alldeles särskilt tonfall. Det är öppet och personligt, brustet och sårigt, men samtidigt tryggt resonerande och ganska tillbakalutat … resonerar naivt och förutsättningslöst om livsmeningen som ett barn – men med den medelålders vuxnes erfarenheter och kanske sorg. Och det är säreget vackert.
Jonas Thente, DN
Det är Luuks väldiga omsorg om sina gestalter som ändå gör denna lågintensiva berättelse så medryckande, som om hans egen nyfikenhet liksom smittade av sig. "Gud har för mycket tid" är en naivistisk berättelse om livets villkor, underhållande och gripande.
Hanna Johansson, Expressen
Martin Luuk har gett Sverige fantastisk litteratur ... det är stundtals så briljant skruvat att jag skrattar högt, så sorgligt att jag kapitulerar ... "Gud har för mycket tid" blir med sitt utsträckta nu och filmiska kvalitéer en syster till Fucking Åmål
Elis Burrau, Nöjesguiden
169 kr
Läs direkt efter köp
Luuk är unikt bra i dialogen, har oneliners som liknar ut-och-invända strumpor och ödet som väntar bröderna är bara en av flera filmiska scener.
Expressen
Lars Fureskär är Elkomikern, Skaras störste son.
Lars väljer tidigt en egen bana i livet. Inspirerad av Nikola Tesla, Thomas Edison och Luigi Galvani; Isadora Duncan, Buster Keaton och Charlie Chaplin smälter han samman vetenskap och underhållning till en enmansföreställning som världen aldrig tidigare har skådat. Genom att leda elektricitet genom kroppen kan han dansa, studsa och sväva över scenen i ett fyrverkeri av färger och explosioner. I kulisserna ständigt påpassad av sin storebror Lennart, som med oro får se sin bror bränna sönder hjärnan till ett svart nystan.
En komisk och samtidigt vemodig berättelse om ett brödrapar som går från genombrott till framgång till nederlag på ändlösa turnéer genom Sverige.
Martin Luuk är medlem i Killinggänget och har haft stora framgångar som textförfattare till Magnus Ugglas, Danny Saucedos och Henrik Schyfferts enmansshower, och har själv framträtt på scen i sin och brodern Kristians show om brödraskap Får man göra slut med sitt syskon? som kom ut i bokform 2015. Tidigare samma år debuterade han som romanförfattare med Gud har för mycket tid. Han är även känd för sin roll som skolkuratorn i SVT:s serie Bonusfamiljen.
en bokstavligen starkt lysande och excentrisk huvudkaraktär /…/ Det skulle i varje fall inte förvåna mig om den nya romanen blir nästa "hundraåring" eller "Ove".
Svenska Dagbladet
Martin Luuk har förmågan att kartlägga den inre geografin. I den patfysiskt anstrukna kortromanen Elkomikern skildrar han den svenska småstaden från nya vinklar.
Dagens Nyheter
Det fina med romanen är att den håller sig nära Lars och hans vidbrända, hårlösa kropp och knastriga ihåliga minne. Berättelsen skulle kunna var en cancerpatients. En narkomans. En demensresa. Eller en metafor bara, för att vilja något. Det är vackert gjort.
P1 Kulturnytt
Mycket hjärta i Martin Luuks bok om Elkomikern från Skara. /…/det här är god läsning med ett originellt tema.
Jönköpings-Posten
en högspännande roman där relationen mellan två bröder driver handlingen. /../Det är också Luuks öra för det lite skeva, och flyktigt ömma mellan människor som gör Elkomikern till mer än bara starkt underhållande läsning.
Göteborgs-Posten
89 kr
Skickas
Det här är en historia om Johanna och Gabriella som möts när de är sju. Det är historien om hur de älskar varandra och bråkar med varandra hela livet igenom. Den frågar hur man ska bära sig åt för att leva, även om hela världen tycks vara emot dig.Det är också en historia om världen som de lever och verkar i. En värld som ömsom hyllar dem och ömsom trycker ner dem. Och där skillnaden inte är så stor som man kan tro.
Det är en fragmenterad historia som hoppar fram och tillbaka i tid och rum. Den spänner sig över hundra år i handling, ändå utspelas allt i ett enda evinnerligt nu. Det är en komedi och en tragedi och alla de där små bitarna däremellan.
Martin Luuk (född 1968) har tidigare gett ut mängder av kortprosa, senast Ingen jag vet är i mitt träd (2012). Han är en av medlemmarna i komikergruppen Killinggänget. Det här är hans debutroman.
Originell och nästan gudabenådad romandebut … full av mörk komik.
Lina Kalmteg, SvD
Jag kräver att så många som möjligt läser denna boken! Den är något så ovanligt som en bok som är intellektuellt högoktanig, existentiell och väldigt rolig. Jag vill inte berätta för mycket, det är så många överraskningar i denna boken … /..../ Det här är första gången jag har velat tatuera mig. Det finns en mening häri som betyder väldigt mycket för mig, "kaos är universums ordning". Det vill säga: den här boken försvarar avvikelserna, anomalierna och kaoset. /.../ Den här boken är den första boken på länge som har fått mig att gråta.
Martina Montelius, TV4 Nyhetsmorgon
... han (odlar) ett alldeles särskilt tonfall. Det är öppet och personligt, brustet och sårigt, men samtidigt tryggt resonerande och ganska tillbakalutat … resonerar naivt och förutsättningslöst om livsmeningen som ett barn – men med den medelålders vuxnes erfarenheter och kanske sorg. Och det är säreget vackert.
Jonas Thente, DN
Det är Luuks väldiga omsorg om sina gestalter som ändå gör denna lågintensiva berättelse så medryckande, som om hans egen nyfikenhet liksom smittade av sig. "Gud har för mycket tid" är en naivistisk berättelse om livets villkor, underhållande och gripande.
Hanna Johansson, Expressen
Martin Luuk har gett Sverige fantastisk litteratur ... det är stundtals så briljant skruvat att jag skrattar högt, så sorgligt att jag kapitulerar ... "Gud har för mycket tid" blir med sitt utsträckta nu och filmiska kvalitéer en syster till Fucking Åmål
Elis Burrau, Nöjesguiden
279 kr
Skickas inom 5-8 vardagar
293 kr
Tillfälligt slut
549 kr
Tillfälligt slut