• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Medicin
    2. Andra medicinska specialiteter
    3. Psykiatri

    Beziehungsmedizin auf dem Monte Verità

    30 Jahre Psychosomatik in Ascona

    AvErnst R. Petzold,Walter Pöldinger

    Häftad, Tyska, 1998

    319 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    "Frech denken und vorsichtig handeln" hat Boris Luban-Plozza, einer der Pioniere für Psychosomatik im deutschen Sprachraum, immer wieder den Studenten eingeschärft, die auf den Monte Verità – den Berg der Wahrheit – kamen, um in Balint-Gruppen, die Beziehungsmedizin zusammen mit Professoren und Ärzten zu erleben. Fallweise wurden diese Modellgruppen durch Patienten und ihre Angehörigen ergänzt. Für Lehrzwecke wurden diese sogenannten Monte Verità-Gruppen filmisch festgehalten und stellen einen Teil des Ascona-Modells – eine Bezeichnung der WHO – dar. Dank der internationalen Stiftung "Psychosomatik und Sozialmedizin" in Ascona werden seit Jahren Preise für Medizinstudenten und Mitglieder des Pflegepersonals verliehen. Ausgezeichnet werden die besten Schilderungen von Beziehungserlebnissen mit Patienten. Von den begleitenden Vorträgen bekannter Experten, findet sich in dem Buch ein Vortrag von Erich Fromm: "Das Unsagbare, das Unaussprechliche und das Undenkbare". Ein Bericht über erste Balint-Gruppen in China zeigt ebenso wie die Liste der Preisträger die internationale Ausstrahlung des Geschehens auf dem Monte Verità – einem der wichtigsten Zentren für die Entwicklung der Psychosomatik.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:1998-09-16
    • Mått:140 x 216 x 6 mm
    • Vikt:128 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:78
    • Upplaga:1998
    • Förlag:Springer Verlag GmbH
    • ISBN:9783211832004

    Utforska kategorier

    • Psykiatri inom Medicin
    • Psykoterapi som behandlingsmetod inom Medicin
    • Primärvård inom Medicin

    Recensioner i media

    "... Wer sich für die Beziehungsmedizin und ihre Entwicklung interessiert, dem sei die Schrift ... zur Lektüre empfohlen." Schweizerische Ärztezeitung"... viele Hintergründe zum Monte Verità und seinen Protagonisten finden Sie in diesem neu erschienenen Jubiläumsband." ÄP NeurologiePsychiatrie, 11/1998

    Innehållsförteckning

    • Die Geschichte des Monte Verità.- Die Evolution des Ascona-Modells (Ernst Petzold).- Monte Verità-Gruppen — Gesprächsrunden mit Betroffenen und Experten zur Darstellung der Arzt-Patienten-Beziehung für Aus- und Fortbildung (Walter Pöldinger).- Balint-Arbeit auf dem Monte Verità — Erlebnisse aus der Sicht einer Medizinstudentin (Katharina Marten).- Das Undenkbare, das Unsagbare, das Unaussprechliche (Festvortrag am 10. Internationalen Ascona-Gespräch und Balint-Treffen am Monte Verità) (Erich Fromm).- Balint-Gruppen in China (Walter Pöldinger).- Portrait von Prof. Dr.med. Dr.h.c. Boris Luban-Plozza.- Literatur.- Einige internationale Ascona-Gespräche.