• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% studentrabatt med kod TERM26

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Samhälle och politik
    2. Politik och statsskick
    3. Centralt styre och förvaltning

    Grundeinkommen – Von der Vision zur schleichenden sozialstaatlichen Transformation

    AvRolf G. Heinze,Jürgen Schupp

    Häftad, Tyska, 2022

    390 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    Die vorliegende Publikation erweitert konstitutiv das Diskursfeld zum Thema Grundeinkommen, lotet die Möglichkeiten einer Einführung sowie Chancen und Risiken ab. Obwohl alle visionären Vorschläge zum Bedingungslosen Grundeinkommen (BGE) zumindest in demokratisch verfassten Wohlfahrtsstaaten bislang politisch nicht umgesetzt wurden, wurde die Frage nach der Umsetzung bzw. den Gelingensbedingungen und der Identifizierung möglicher Blockaden nur am Rande behandelt. Auch jüngste Veröffentlichungen zu einem BGE weisen diese politisch-institutionelle „Blindheit“ auf und thematisieren zu wenig die Gründe für das bisherige Scheitern. Ohne eine Überführungsstrategie wird die Idee in Deutschland aber aufgrund einer solchen Implementierungsnaivität scheitern. Im Buch wird deshalb der Diskussionsstand zum Grundeinkommen insofern weiterentwickelt, dass eine Einbindung in wohlfahrtsstaatliche Entwicklungsverläufe und aktuelle Herausforderungen für die „Sicherung der sozialen Sicherung“ vorgenommen wird. Zudem wird anknüpfend an den „stillen“ Wandel zum sozialinvestiven Staat eine sozialwissenschaftliche Einordnung bislang visionär erscheinender garantistischer Elemente eines Grundeinkommensmodells vorgenommen.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2022-03-10
    • Mått:148 x 210 x 18 mm
    • Vikt:421 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:306
    • Förlag:Springer Fachmedien Wiesbaden
    • ISBN:9783658355500

    Utforska kategorier

    • Centralt styre och förvaltning inom Samhälle och politik
    • Samhälle och kultur inom Samhälle och politik
    • Sociologi inom Samhälle och politik

    Mer om författaren

    Prof. Dr. Rolf G. Heinze war von 1988 bis 2021 Lehrstuhlinhaber für Allgemeine Soziologie, Arbeit und Wirtschaft an der Fakultät für Sozialwissenschaft der Ruhr-Universität Bochum (RUB); seit Sommersemester 2021 ist er dort Seniorprofessor und weiterhin geschäftsführender Wissenschaftlicher Direktor des Instituts für Wohnungswesen, Immobilienwirtschaft, Stadt- und Regionalentwicklung (InWIS) an der RUB. Prof. Dr. Jürgen Schupp forscht als Senior Research Fellow am Deutschen Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) Berlin in der Abteilung „Sozio-oekonomisches Panel“ (SOEP) und lehrt Soziologie an der Freien Universität Berlin.

    Innehållsförteckning

    • Krisen als Brennglas sozioökonomischer Problemlagen.- Konjunkturen der Sozialstaatskrise: Die Risse werden tiefer.- Der stille Wandel zum Transfer- und Investitionsstaat.- Vom „Muddling Through“ zum Politikwechsel: Hindernisse und Gelingensfaktoren.- Risiken der Status quo Fortschreibung ohne Strategiewechsel.- Fazit und Ausblick: Universalistische Sozialstaatlichkeit als emanzipatorisches Leitmodell.