• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

Må bättre, för mindre! Upp till 50% rabatt på hälsoböcker

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Naturvetenskap och teknik
    2. Matematik och naturvetenskap
    3. Naturvetenskap:allmänt
    4. Naturvetenskapens filosofi

    Die Zeit in Physik, Philosophie und im Menschlichen

    AvWalter Hehl

    Häftad, Tyska, 2026

    310 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Fler format och utgåvor

    E-bok

    363 kr

    E-bok

    316 kr

    Beskrivning

    Dieses Buch bietet einen systematischen Überblick zum Zeitbegriff aus der Sicht der Philosophie, der Naturwissenschaft und der Alltagspsychologie.​Der InhaltDie Zeit wird mit einem gleitenden Fenster, dem Chronophagen oder „Zeitfresser“, erläutert und es wird demonstriert, dass es physikalisch die Zeit nur als Gegenwart gibt. Die Zeit ist keine Illusion! Sie ist wie ein Tsunami, der durch den Kosmos läuft. Alle anderen Zeiten, Vergangenheit und Zukunft, sind nur Information.Das klassische Verständnis der Zeit wird am Zeitverstehen von Augustinus und Kant beschrieben. Aber das Phänomen Zeit ist in der Physik seit Einstein komplizierter geworden mit überraschenden, anscheinend widersinnigen Effekten wie etwa dem Zwillingsparadoxon. Es wird diskutiert, wie weit der Zeitbegriff damit überhaupt sinnvoll ist.Die Zeitmessung ist unvorstellbar genau geworden. Ihr Weg über großartige Mechanik an die Grenzen der Physik wird geschildert.Ausgehend von der technischen Zeit wird die menschlich empfundene Zeit diskutiert. Wie fühlen wir die Zeit „normal“, wie sonst? Beschleunigt sich die gefühlte Zeit? Was bedeuten die menschlichen Haupteffekte in der Zeit, das Altern und der Tod? Gibt es Zeitreisen? Das Buch schlägt den Bogen zum Menschlichen mit einer persönlichen Auswahl der schönsten Kunstwerke und eindrücklicher Projekte zum Thema Zeit: Gedichte und Romane, Musikstücke und einige Zeitexperimente zum Empfinden der Zeit wie das Long Now.Die Neuauflage wurde vollständig überarbeitet.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2026-02-05
    • Mått:148 x 210 x 21 mm
    • Vikt:481 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:357
    • Upplaga:2
    • Förlag:Springer Fachmedien Wiesbaden
    • ISBN:9783658498542

    Utforska kategorier

    • Naturvetenskapens filosofi inom Naturvetenskap och teknik
    • Fysik inom Naturvetenskap och teknik
    • Filosofiska discipliner inom Filosofi och religion

    Mer om författaren

    Dr. Walter Hehl ist Physiker und Autor verschiedener Bücher zu IT, Management, Religion, Philosophie und zur Geschichte der Wissenschaft. Sein Buch über Galilei erhielt 2019 den Preis der Woitschach-Stiftung für das beste kritische, aber faire Wissenschaftsbuch.

    Innehållsförteckning

    • Einführung – die Zeit im klassischen Sinn.- Die nicht alltägliche Zeit, nach Einstein.- Die Zeit und die Computer.- Die menschliche Zeit - nüchtern.- Die menschliche Zeit - existentiell und poetisch.- Die Zeit - Schlussgedanken.