• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% rabatt på allt med kod: NYSTART10 →

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Juridik
    2. Rättsvetenskap

    Strafrechtsvergleichung als Kulturvergleich

    Beiträge zur Evaluation deutschen "Strafrechtsexports" als "Strafrechtsimport"

    AvFranz Streng,Gabriele Kett-Straub

    Inbunden, Tyska, 2012

    1 499 kr

    Tillfälligt slut

    Beskrivning

    Die Strafrechtswelt verändert sich derzeit in der Folge einer "Europäisierung" unseres Strafrechts. Weltweit einheitliche Strafrechtsdimensionen sind durch die Einrichtung internationaler Gerichte und insbesondere durch die Gründung des Internationalen Strafgerichtshofs entstanden. Angesichts dieser Entwicklungen stellt sich die Frage, inwieweit Strafrecht als technisches Regelungsinstrument begriffen werden kann, das ohne Weiteres neu geschaffen oder von anderswoher einfach übernommen werden kann. Dass in der EU das Strafrecht nach wie vor zum unumstrittenen Zuständigkeitsbereich der einzelnen Staaten gehört, macht ein Vorverständnis der Art deutlich, dass Strafrecht als kulturgebundene Dimension nicht einfach internationalisiert werden kann und soll. Die Autoren dieses Bandes erörtern diese Perspektive, die bislang noch nicht anhand empirischer Befunde, nämlich durch Erfahrungsberichte zu den Effekten der Übernahme fremden Rechts, untersucht worden ist.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2012-12-14
    • Mått:162 x 241 x 21 mm
    • Vikt:544 g
    • Format:Inbunden
    • Språk:Tyska
    • Antal sidor:267
    • Förlag:Mohr Siebeck
    • ISBN:9783161522673

    Utforska kategorier

    • Rättsvetenskap inom Juridik
    • Kriminologi: juridiska aspekter inom Juridik
    • Folkrätt inom Juridik

    Mer om författaren

    Franz Streng (Herausgegeben von) war Lehrstuhlinhaber des Lehrstuhls für Strafrecht und Strafprozessrecht der Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg.Gabriele Kett-Straub (Herausgegeben von) Geboren 1964; 1983 Ausbildung zur Redakteurin; im Anschluss Studium der Rechtswissenschaft an der Universität Erlangen-Nürnberg; 2002 Promotion; Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg; 2010 Habilitation.

    Innehållsförteckning

    • Franz Streng: Strafrechtsexport als Strafrechtsimport. Zugleich rechtskulturvergleichende Hypothesen zu Deutschland und Japan - Makoto Ida: Strafrechtsvergleichung als Kulturvergleich? Dargestellt am Beispiel der Versuchsstrafbarkeit - Akihiro Onagi: Der Solidaritätsgedanke im japanischen Strafrecht - Soichiro Shimada: Ein kleiner Kommentar über die Untreue aus rechtsvergleichender Sicht - Young-Whan Kim: Rezeption des deutschen Strafrechts in Korea - Byung-Sun Cho: Konkretisierungen der deutschen Strafrechtsdogmatik in Korea. Grenzen und Fortentwicklungen der Rezeption - Leonidas Kotsalis: Die Einführung des deutschen Strafrechts in Griechenland. Das Strafgesetz als Vorläufer des Strafgesetzbuches - Pablo Sánchez-Ostiz: Strafrechtsexport nach bzw. -import in Spanien - Juan Pablo Montiel: Kurze Geschichte der lateinamerikanischen (insbesondere argentinischen) Strafrechtswissenschaft und die Rezeption der deutschen strafrechtlichen Dogmatik - Karl-Ludwig Kunz: Die Kulturgebundenheit des Strafrechts und seine Übertragbarkeit in fremde Rechtskreise - Hans Kudlich: Exportgüter und Exportbeschränkungen. Der Strafrechtsexport aus rechtstheoretischer Perspektive - Christoph Safferling: Strafrechtsentwicklung in der EU - Konglomerat oder Synthese? - Thomas Weigend: Deutsches Völkerstrafrecht? Reflexionen internationalen Strafrechts in Deutschland - und umgekehrt - Gabriele Kett-Straub: Die Diskussionsbeiträge des Symposiums