• Fri frakt över 249 kr
  • •
  • Snabba leveranser
  • •
  • Billiga böcker
Kundservice

Du är på sajten för privatpersoner.

Företag, bibliotek eller offentlig verksamhet?

Du handlar på classic.bokus.com, där alla dina funktioner finns intakta.
Till classic.bokus.com
Bokus logotyp. Gå till startsidan.
  • Erbjudanden
  • Nyheter
  • Student
  • Topplistor
  • Barn & ungdom
  • Bokus Play
  • E-böcker
  • Pocketböcker
  • Spel & pussel

10% studentrabatt med kod TERM26

Sidfot

Mina sidor

    Hjälp

    • Kundservice
    • Vanliga frågor och svar
    • Frakt och leverans
    • Retur vid ångerrätt
    • Reklamera vara
    • Betalning
    • Köpvillkor
    • Allmänna villkor
    • Information om webbplatsens tillgänglighet

    Om Bokus

    • Om oss
    • Pressrum
    • För studenter
    • För företag
    • För bibliotek och offentlig verksamhet
    • För leverantörer
    • Hållbarhet

    Populärt

    • Aktuella erbjudanden
    • Presentkort
    • Studentlitteratur
    • Nya böcker
    • Topplistor
    • Signerade böcker
    • Engelska böcker

    Inspiration

    • Boktips
    • BookTok
    • Populära bokserier
    • Barnbokskaraktärer
    • Populära författare
    Logotyp för Bokus
    Följ oss på Facebook (extern länk)Följ oss på Instagram (extern länk)Följ oss på YouTube (extern länk)Följ oss på TikTok (extern länk)
    bokus @ CookiesAnpassa cookiesIntegritetspolicyKöpvillkor
    Till Citymail hemsida (extern länk)Till Budbee hemsida (extern länk)Till Postnord hemsida (extern länk)Till Schenker hemsida (extern länk)Till Early Bird hemsida (extern länk)Till Walleys hemsida (extern länk)
    1. Psykologi och pedagogik
    2. Pedagogik
    3. Pedagogisk teori och filosofi

    Scholarship of Teaching and Learning und disziplinäre Forschung: Eine komplexe Beziehung

    AvCarla Bohndick,Robert Kordts

    Häftad, Tyska, 2025

    Del i serien Doing Higher Education

    992 kr

    Beställningsvara. Skickas inom 10-15 vardagar. Fri frakt över 249 kr.

    Beskrivning

    In der Nachfolge Boyers (1990) und anderer Autor:innen im englischsprachigen Raum hat sich Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) auch im deutschsprachigen Raum nicht als fachspezifische Forschung (Boyer: Scholarship of Discovery), sondern als systematische Erkundung (inquiry) der zumeist eigenen Lehre und des studentischen Lernens durch Hochschullehrende entwickelt. Dabei sind die Abgrenzungen zwischen den beiden Konzepten Forschung und SoTL allerdings weder konzeptionell noch konkret geklärt.Es stellen sich Fragen wie: Ist SoTL Forschung und wenn ja, ab wann? Mit welchen Methoden und Ansätzen wird SoTL durchgeführt? Welche fachspezifischen, nicht sozialwissenschaftlichen, Methoden oder Ansätze für SoTL gibt es? Dieser Band exploriert diese und andere Fragen zum einen aus der Perspektive von Lehrenden, die selbst in SoTL aktiv sind, zum anderen aus einer allgemeineren bildungswissenschaftlichen und hochschuldidaktischen Perspektive.

    Produktinformation

    • Utgivningsdatum:2025-06-21
    • Mått:148 x 210 x 16 mm
    • Vikt:361 g
    • Format:Häftad
    • Språk:Tyska
    • Serie:Doing Higher Education
    • Antal sidor:253
    • Förlag:Springer Fachmedien Wiesbaden
    • ISBN:9783658479077

    Utforska kategorier

    • Pedagogisk teori och filosofi inom Psykologi och pedagogik
    • Pedagogik inom Psykologi och pedagogik
    • Lärarutbildning inom Psykologi och pedagogik

    Mer om författaren

    Carla Bohndick ist Professorin am Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen. Sie forscht u.a. zu Studienerfolg, Diversität und SoTL und lehrt im Master Higher Education.Robert Kordts ist Professor am Department of Education der University of Bergen, Norwegen, wo er im universitätspädagogischen Programm lehrt und zu Themen des hochschulischen Lehrens und Lernens forscht.Jonas Leschke leitet die Stabsstelle Strategische Lehrprojekte am Zentrum für Wissenschaftsdidaktik der Ruhr-Universität Bochum und ist Mitherausgeber der Online-Zeitschrift die hochschullehre. Nerea Vöing leitet die Stabsstelle Bildungsinnovationen und Hochschuldidaktik der Universität Paderborn. Zu ihren Hauptarbeitsbereichen gehören die professoralen Angebote sowie Scholarship of Teaching and Learning.

    Innehållsförteckning

    • SoTL und Forschung in den Bauingenieurwissenschaften.- SoTL und Forschung in den Informatik.- SoTL and disciplinary research in computing.- SoTL und Forschung im Software Engineering.- SoTL and disciplinary research in geophysics: Theories in the Natural Sciences and Science Education.- SoTL and disciplinary research in statistics.- SoTL und Forschung in der Experimentalphysik.- SoTL und Forschung in den Neurowissenschaften.- SoTL und Forschung in der Englischen Sprachwissenschaft.- SoTL und Forschung im Sozialmanagement.- SoTL und Forschung in den Sozialwissenschaften.- SoTL und Forschung in den Bildungswissenschaften.- SoTL und Forschung in der Erziehungswissenschaft.- SoTL and disciplinary research in the education sciences.- SoTL und Forschung in der Physikdidaktik.- SoTL und Forschung in der Religionspädagogik: SoTL und Forschung in der Religionspädagogik: Eine exemplarische Analyse des Zusammenhangs von Fach und der Beforschung von Fachlehre.- SoTL und Forschung in den Medienwissenschaften.- Das Verhältnis von SoTL und disziplinärer Forschung: Empirische Analyse der Reflexionstexte von SoTL-Scholars.- Collaborative, diverse, and grounded in disciplines. Insights into the journal die hochschullehre.- Quo vadis, SoTL? Ein Literaturüberblick zu Zielen und Beiträgen des Scholarship of Teaching and Learning.- Forschendes Entwerfen im Kontext von Scholarship of Teaching and Learning.- Two academics and an escape room: Unlocking the potential of hermeneutics in teaching and learning studies.- “Faculty working conditions are student learning conditions”: Institutionalization and Labor Activism as SoTL Methods.- Career in SoTL.- Zu einem komplexen Verhältnis.